5 förrätter som är en perfekt start på festmåltiden

Festmåltider är ofta synonymt med femrätters och med en god förrätt sätter du ribban direkt. Men många klassiska förrätter innehåller bröd, mjöl och andra kolhydratrika ingredienser.

Självklart ska du inte behöva avstå från förrätten för den sakens skull. 

ANNONS

Därför har jag listat 5 förrätter som är perfekta att inleda festmåltiden med. Alla lika goda som LCHF-vänliga. Du hittar förrätter som traditionellt är utan kolhydrater, såväl som alternativ till klassiskt kolhydrattunga rätter, med nya recept à la LCHF. Allt för att du ska kunna njuta fullt ut under festmåltiden – utan att göra avkall på LCHF-dieten.

Förrätten är inte sällan det godaste på hela menyn – inte minst eftersom man då är som hungrigast. Även om alla dessa 5 förrätter är relativt enkla att tillaga, höjer de feststämningen rejält!

1. Räkcocktail

Räkcocktail
Räkcocktail

Räkcocktail är en klassisk förrätt på festen, som dessutom passar perfekt på LCHF-menyn. Du slipper kolhydrater och kan i stället frossa i goda räkor med underbar smaksättning. Vad sägs om rödlök, chili, vitlök, färsk koriander och färskpressad limejuice? Det får i alla fall det att vattnas i munnen för undertecknad. 

ANNONS

Räckcocktail är inte bara mycket gott, utan även extremt lättlagat. Perfekt om det är lite stressigt i förberedelserna inför festmåltiden. Låt de andra rätterna ta tid, så tillagar du räckcocktails på nolltid. Allt med fantastiska smaker, högt proteinvärde, lite majonnäs för fetthalten, och mycket mer!

Hela receptet hittar du här: Räkcocktail

2. Västerbottenostpaj

Västerbottenpaj, en otroligt god glutenfri paj.
Västerbottenpaj, en otroligt god glutenfri paj.

Västerbottenostpaj, eller västerbottenpaj som den också kallas, är ett riktigt bra alternativ om du letar efter en lite matigare förrätt till festmåltiden. Paj kanske inte låter som något för oss som följer LCHF, men med några enkla knep blir denna västerbottenpaj mycket LCHF-vänlig.

ANNONS

Nyckeln är att byta ut det vanliga mjölet mot exempelvis mandelmjöl eller kokosmjöl. På så vis håller du kolhydraterna på låga nivåer och får samtidigt en paj med underbara smaker. De alternativa mjölsorterna är dessutom glutenfria och alltså perfekta för personer som är känsliga eller allergiska mot gluten. En sak till! Västerbottenostpaj är mycket enkelt att tillaga och tar max 35 minuter. 

För att göra denna goda pajen till en toppenförrätt så serverar man lite godsaker till den. Till exempel löjrom (eller annan kaviar), smetana och hackad rödlök. Eller kanske lite nyskalade räkor.

Här hittar du mitt goda recept: Västerbottenpaj

3. Sparrispannacotta

Sparrispannacotta
Sparrispannacotta

Sparrispannacotta – låter det inte exotiskt? Det här är en förrätt som verkligen sticker ut på matbordet och höjer feststämningen direkt. Pannacotta serveras vanligtvis som efterrätt, men här får du varken några mängder socker eller kolhydrater att tala om. Njut i stället av härlig grön sparris – lika god som vacker till utseendet.

ANNONS

Du får en härlig balans av grönt och fett, med både grädde och crème fraiche för välkommet fett och goda smaker. Följ detta recept och sätt färg på varje fest. Toppa gärna med kallrökt lax eller kanske räkor, alternativt löjrom eller kaviar. Valet är ditt!

Komplett recept hittar du här: Sparrispannacotta

4. Laxrullar med pepparrot

Laxrullar med pepparrot
Laxrullar med pepparrot

Det hörs nästan på namnet att laxrullar med pepparrot är ett perfekt recept inom LCHF. Lax är som gjort för pepparrot och du behöver i stort sett inte särskilt många fler smaker för att höja rätten till skyarna. Men jag stannar inte där. Häll på några droppar av en riktigt god olivolja och riv även över lite parmesanost. Allt för en riktig festmåltid!

ANNONS

Du får en mycket lättlagad förrätt, utan att kompromissa med feststämningen. Ett snyggt alternativ är att lägga ut laxrullarna på en salladsbädd, där jag toppar med en kvist dill och lite pressad citron inför servering. Så enkelt men ack så gott! Hoppas det smakar.

Mitt goda recept hittar du här: Laxrullar med pepparrot

5. Blomkålsrisotto med svamp

Blomkålsrisotto med svamp
Blomkålsrisotto med svamp

Risotto funkar lika bra som förrätt som tillbehör. Oavsett hur du serverar denna blomkålsrisotto får du ett perfekt alternativ till den traditionella och extremt kolhydrattunga risotton. Faktum är att blomkål kan ersätta vanligt ris i många olika rätter, så länge den hackas och tillagas på rätt sätt.

ANNONS

Risotto innehåller vanligtvis inte grädde, men eftersom blomkålen saknar stärkelse ger grädden den där härliga krämigheten som förknippas med denna italienska klassiker. Och så till svampen. I detta recept har jag valt att använda färska trattkantareller, men du kan i princip välja vilken svamp som helst (så länge den är ätbar!). Glöm inte att addera rikligt med parmesanost – det heter inte low carb high fat av en slump.

Laga mitt supergoda recept: Blomkålsrisotto med svamp 

Sammanfattning

Mitt mål med dessa 5 förrätter har varit att belysa vilken bredd det finns inom LCHF – även när det kommer till fest! Oavsett om du vill servera paj eller matiga cocktails, går det hur bra som helst i en LCHF-diet. 

Kolhydrater och socker är faktiskt utbytbara och alternativen blir allt bättre, i takt med att allt fler väljer att avstå från kolhydraterna. Det gäller ingredienser och sockerfria produkter, såväl som själva recepten som blir mer och mer kreativa – inte minst på nätet och i sociala medier. 

De flesta av mina recept är relativt LCHF-vänliga i sig själva, men jag brukar addera lite extra fett för att täcka upp för det ökade energibehovet som avsaknaden av kolhydrater medför. Fett höjer alltid smaken och ger dessutom mer mättnad. Gästerna ska ju självklart bli mätta under festmåltiden och genom att bjuda på flerrätters kommer ingen sitta tommagad runt matbordet.