5 mättande och nyttiga LCHF frukostar du måste testa!

Traditionella frukostar är ofta tunga och fulla av kolhydrater. Gröt, bröd, havregryn, vetemjöl, sylt och marmelad går bort för oss som äter enligt LCHF. Har du också svårt att hitta goda och nyttiga alternativ? 

ANNONS

Ta del av mina 5 mättande och smakrika frukostar, som ger dig en perfekt start på dagen – utan massa onödiga kolhydrater. Här finns allt från himmelsk äggröra till LCHF-vänliga pannkakor. Perfekt för allt från tidig frukost till brunch. 

Jag har även listat recept på klassiskt kolhydrattunga frukostar, men med andra mjölsorter som ger fullgoda alternativ på morgonkvisten. För många av oss är frukosten ett av dagens viktigaste mål och det är ett måste att stå sig ordentligt. 

Därför är mina 5 mättande och nyttiga LCHF frukostar framtagna för att både mätta och ge all näring du behöver när dagen börjar. Allt med goda smaker och mycket fett, som täcker upp för energibehovet. Hoppas det smakar!

1. Falsk mannagrynsgröt

Falsk mannagrynsgröt (Mandelgröt)
Falsk mannagrynsgröt (Mandelgröt)

Att få till en gröt utan stora mängder kolhydrater är inte lätt, men min falska mannagrynsgröt påminner rätt mycket om originalet. Många människor kan inte vara utan sin gröt och därför har jag tagit fram ett recept som förhoppningsvis tillfredsställer LCHF-följarens behov. 

ANNONS

Gröt är ju relativt neutralt i smaken och med rätt kryddning eller smaksättning får du ett bra alternativ med detta recept. Nyckeln är att byta ut mannagrynen mot mandelmjöl, som är naturligt kolhydratfattigt. 

Min falska mannagrynsgröt innehåller grädde och du smaksätter precis som du önskar. Ett tips är kanel som mycket effektivt maskerar skillnaden mot vanlig mannagrynsgröt.

Mitt recept på falsk mannagrynsgröt hittar du här: Falsk mannagrynsgröt

2. Äggröra

Äggröra
Äggröra

Äggröra är mer eller mindre optimalt som frukost inom LCHF. Du behöver inte fundera så mycket, utan kan göra den så god som det bara går. I min värld innebär det rikligt med smör och en matsked crème fraiche, för en lite syrlig touch. 

ANNONS

Så länge konsistensen är rätt kan du tillsätta ordentligt med fett, för härlig smak och tillräckliga energinivåer. Äggröra handlar mycket om timing och nyckeln till framgång är att tillaga på låg värme i kastrull. Då har du bra överblick och kan röra runt utan problem, så att äggen inte fastnar i botten. 

Det behöver kanske inte nämnas, men äggröra är förstås baconets bästa vän. Glöm bara inte svartpepparn! 

Recept på min perfekta äggröra som är ett recept från självaste Gordon Ramsay: Bästa äggröran

3. Chaffles – Ost och äggvåfflor

Chaffles – Ost och äggvåfflor
Chaffles – Ost och äggvåfflor

Chaffles står för cheese waffles och det är precis så gott som det låter. I mitt recept ingår både ost och ägg – en perfekt kombination av fett och protein. Faktum är att receptet endast innehåller dessa två ingredienser. 

ANNONS

I ursprungsreceptet föreslås riven mozzarella, men du kan använda vilken ost som helst så länge den går att smälta. Som namnet antyder har chaffles sitt ursprung i USA och rätten har slagit igenom stort på nätet de senaste åren. Anledningen är helt enkelt att det är så himla enkelt och gott. 

Använd ett våffeljärn för belgiska våfflor, så får du den perfekta tjockleken på våfflorna med läckra rutmönster uppepå. 

Mitt enkla och supergoda recept på Chaffles/Ost och äggvåfflor: Enkla och goda chaffles

4. LCHF-arkivets granola

LCHF-arkivets granola
LCHF-arkivets granola

Min egen granola funkar utmärkt för dig som ibland unnar dig några få gram kolhydrater på morgonen. Jag undviker sötning i möjligaste mån, men du väljer själv hur granolan ska serveras. 

ANNONS

Trots kolhydraterna är detta recept sprängfyllt med nyttigheter från bland annat hasselnötter, valnötter, pumpakärnor och chiafrön. Allt med härlig smaksättning från kanel, kardemumma, vaniljextrakt och mycket mer! 

Jag börjar gärna dagen med granola och en fet yoghurt, för lite extra protein och fett. Den syrliga yoghurten funkar dessutom utmärkt med granolans härligt rostade smaker. Mitt recept är för 10 portioner och jag rekommenderar att göra många satser, eftersom granolan håller länge i skafferiet. 

Länk till LCHF-arkivets granola: Min goda granola

5. LCHF-pannkaka

LCHF-pannkaka
LCHF-pannkaka

Pannkakor är ett måste på mångas vardagsmeny och med mitt recept kan du äta stora mängder utan att få dåligt LCHF-samvete. Pannkakor kan serveras när som helst – inte minst vid lyxiga frukostar eller bruncher. 

ANNONS

Som du säkert redan vet görs vanliga pannkakor på vetemjöl, men det är ju en no-no inom LCHF. Därför innehåller mitt recept på LCHF-pannkakor inget mjöl alls, vilket fungerar förvånansvärt bra. 

Med smör och grädde får du allt fett du behöver och serverar pannkakorna med dina egna favoriter. Varför inte lite färska bär och grädde både i smeten och som tillbehör? Så himla gott och relativt nyttigt, även för dig som kör keto.

Ett härligt recept på LCHF-pannkakor: Mättande och god lchf-pannkaka

Sammanfattning av mina 5 mättande och nyttiga LCHF frukostar 

Tanken bakom dessa recept har varit att visa att det faktiskt går att göra riktigt goda och nyttiga frukostar med låga mängder kolhydrater. Oavsett vad du äter på morgonen hittar du förhoppningsvis en ny favorit bland mina LCHF-frukostar.

ANNONS

Den traditionella svenska frukosten är annars ofta rätt så stabbig och kolhydratrik, men för många är en klassisk frukost helig. Kanske har du ätit liknande rätter sedan barnsben? Med några små knep får du näringsrika och mättande alternativ, som påminner mycket om originalen utan att du ger avkall på LCHF-dieten. 

Allt för en perfekt start på dagen, där undviker vanlig gröt eller vitt bröd som bara sväller i magen. Du håller energinivån uppe och får samtidigt alla dina smaklökar stimulerade. I många fall kan du smaksätta frukostarna precis som du vill, beroende på hur strikt du följer LCHF. Smaklig frukost!