5 nyttiga och supergoda alternativ till potatisgratäng!

Vill du kunna servera ett gott LCHF-alternativ medan resten av familjen äter potatisgratäng? Då har jag valt ut fem otroligt goda recept som du kan välja och vraka mellan. De är till och med så goda att du kan skippa potatisen helt och bara servera goda alternativ till potatisgratäng.

Det är välkänt att potatisgratäng är ett gott och krämigt tillbehör till mör kyckling och goda köttbitar. Det är också ett givet inslag på mångas julbord, i alla fall för de som inte tycker om ansjovis. Men potatis är inget alternativ i en LCHF-kost eftersom det innehåller för många kolhydrater.

ANNONS

På min lista över alternativ till potatisgratäng har jag placerat riktigt goda gratänger som har olika rotfrukter och kålsorter som bas. Oavsett vilket recept du testar, så kan du vara säker på att få en god, ugnsgräddad gratäng att servera till hela familjen.

1. Vitkålsgratäng

Vitkålsgratäng - Det optimala tillbehöret om du äter LCHF.
Magiskt god vitkålsgratäng

Mitt första alternativ till potatisgratäng är en magiskt god vitkålsgratäng. Det här är en gratäng som jag ofta lagar till familjen, både på vardagskvällar och på helger. Om du saknar att äta potatis i krämiga former, då är de här absolut ett av de bästa alternativen.

ANNONS

Vitkålsgratäng är ganska snarlikt potatisgratäng eftersom både vitkål och potatis har milda smaker som låter gräddsmaken komma fram. Det bästa är dock att receptet innehåller mycket få kolhydrater.

Receptet är baserat på vitkål och är smaksatt med bland annat lök, vitlök och sambal oelek. Gott om grädde, smetana och ost gör gratängen krämig.

2. Rotfruktsgratäng

Rotsaksgratäng/Rotfruktsgratäng
Rotsaksgratäng/Rotfruktsgratäng

Mitt andra alternativ till potatisgratäng är en riktigt god rotfruktsgratäng. Men, är rotfrukter verkligen LCHF kanske du tänker nu? Ja, den här krämiga gratängen innehåller inte mer än 5 gram kolhydrater per 100 gram gratäng, därför är den ett ypperligt val i din LCHF-kost.

ANNONS

Rotfruktsgratängen är baserad på kålrot, kålrabbi och morot. Ytterligare smaker kommer från kryddorna vitlök och torkad timjan. Krämigheten säkerställs av stora mängder grädde, parmesanost och mozzarellaost. Visst låter det gott?

Rotfruktsgratängen tar cirka en timme att tillaga, inklusive förberedelser. Jag rekommenderar att du serverar den till en riktigt god köttbit.

3. Enkel broccoligratäng

Enkel broccoligratäng
Enkel broccoligratäng

Broccoli är något som de flesta har hemma i kylskåpet eller frysen. Min broccoligratäng är därför enkel att slänga ihop eftersom du redan har ingredienserna hemma. Förutom broccoli innehåller gratängen även grädde, valfri riven ost, ägg och diverse kryddor.

ANNONS

Det här är ett alternativ till potatisgratäng som går hem hos alla i familjen. Gratängen har simpla smaker och en god krämighet. I mitt recept förkokas broccolin innan den läggs i ugnsformen. Därefter hälls blandningen med ost, grädde och ägg över. Tack vare det så räcker det med 15-20 minuter i ugnen, vilket är perfekt på stressiga vardagskvällar.

4. Krämig rättikagratäng

Krämig rättikagratäng
Krämig rättikagratäng

Har du koll på rotfrukten rättika? Det är en rotfrukt som många bara går förbi i matbutiken, vilket är synd eftersom det är ett utmärkt alternativ till potatis. Rättika har nämligen en god smak och innehåller mycket mindre kolhydrater än potatis. Att det dessutom går att göra en god krämig rättikagratäng av rotfrukten är inte fy skam.

Rättikagratäng är ett utmärkt substitut för alla som äter LCHF. Det finns många alternativ till potatisgratäng, men det här kan nog vara mitt hetaste tips om du vill få en så snarlik rätt som möjligt. Ingredienserna är bland annat rättika, gul lök, en massa vitlök och allt från grädde till smetana och cream cheese. Mums!

5. Blomkålsgratäng

Blomkålsgratäng
Blomkålsgratäng

Blomkålsgratäng är ett otroligt gott alternativ om du vill ha en krämig gratäng med ljuvlig smak. Varför bara koka, ånga eller steka blomkål när du även kan ugnsbaka den tillsammans med ost och grädde?

ANNONS

I receptet ingår både färskost, grädde och mozzarella, vilket säkerställer en så krämig blomkålsgratäng som möjligt. Den går snabbt att tillaga och du behöver max 40 minuter från det att du börjar till dess att den rykande heta gratängen står på bordet. Som komplement till huvudingrediensen blomkål finns purjolök. Det är nämligen två smaker som passar mycket väl ihop. Blomkål är dessutom bra ut ett LCHF-perspektiv eftersom det är en kolhydratssnål grönsak.

Summering av alla goda alternativ till potatisgratäng

De flesta som äter LCHF är väl medvetna om hur många kolhydrater de får i sig. Det är nämligen viktigt för många att hålla sig på en strikt eller liberal nivå för att må så bra som möjligt.

ANNONS

Eftersom hälsan alltid kommer först så är det givet att undvika potatis som innehåller mycket kolhydrater. Men visst kan suget slå till när det dukas fram en krämig potatisgratäng?

För att hjälpa dig att undvika den ökända potatisen har jag valt ut de godaste recepten på alternativ till potatisgratäng i mitt receptarkiv. Recepten är fem olika gratänger som är baserade på vitkål, rotfrukter, broccoli, rättika och blomkål. Jag vågar lova att du kommer att älska allihop!