Grädde

Med sin höga fetthalt är grädde är ett fundament inte bara i många LCHF-recept utan även i de flesta professionella kök.
Fett är nämligen en utomordentlig smakbärare och grädde innehåller gott om fett.

Recepten på LCHF-arkivet är sällan några undantag – såvida rätterna inte är laktosfria. Tur då att det finns laktosfri grädde.

Men vad är egentligen grädde? Det kanske inte är en självklarhet, trots att de flesta av oss har ätit det sedan barnsben.

Grä
Grädde
ANNONS

Grädde är en vattenemulsion där fett särskiljs från mjölk. Grädde med en fetthalt på under 40 procent behöver homogeniseras för att inte skikta sig, det vill säga förlora sin sammanhängande konsistens. 

Som du säkert redan vet kommer grädde i många olika fetthalter, beroende på tillverkare. Du hittar allt från lättgrädde till feta varianter såsom vispgrädde. Grädde är ett måste i många såser, för att höja fetthalten och energinivån inom LCHF, så att kolhydraterna kan skippas utan problem.

Välj fullfet grädde

Ska du äta LCHF, då är det fullfet grädde som gäller, dvs grädde som har 40% fetthalt.

Grädden du kan köpa som är på 36% och oftast billigare, har ofta tillsatt bland annat karragenan vilket inte är bra för våra tarmar. Dessutom så ska vi alltid sträva efter så feta produkter som möjligt för att få en så bra fetthalt som möjligt.

Näringsinnehåll per 100 g

Energi 1550kJ/370 kcal
Fett 40 g
Kolhydrater 3 g
Protein 2,1 g
Salt 0,1 g

ANNONS

Köp grädde

Grädde köper du självklart i alla affärer. Det finns nog inte någon butik som inte säljer grädde.

Men, om du känner för att handla online, så kan du köpa grädde på Mathem.

Recept med grädde som ingrediens

Här hittar du några recept där jag har använt grädde som ingrediens.