LCHF – Grunderna

Vad är LCHF?

LCHF står för Low Carb High Fat vilket enkelt innebär att man minskar ner på mängden kolhydrater och ökar på fettet istället.
LCHF är en kosthållning/diet för dig som vill äta mer sunt och minska ner på det förädiska sockret som finns dolt i det mesta idag. Det är ett långsiktigt sätt att äta mat på och fördelarna är många.

Här kan du se en kort video från Kostdoktorn som förklarar allt väldigt enkelt.

Fördelar med LCHF

  • Du mår bättre överlag.
  • Du går ner i vikt (vid övervikt)
  • Du går upp i vikt (vid undervikt)
  • Du får ett stabilt blodsocker
  • Är du diabetiker så kan du få ett mycket bättre blodsockervärde och på det viset minska ner på insulinet. Det finns de som har diabetes typ 2 som har tagit bort alla mediciner.
  • Du slipper räkna en massa (kalorier med mera)
  • Du äter dig mätt och belåten varje dag och kan ändå gå ner i vikt. (LCHF kallas även för njutningsmetoden.)
  • Du kan bli av med många olika krämpor.
  • Har du IBS kan det lindra dina bekymmer eller rent av ta bort alla dina problem. Dock väldigt individuellt då IBS är en samlingskategori för många bekymmer.
  • Ditt immunförsvar kan förbättras genom att kroppen får en chans att läka naturligt och inte är drabbad av så mycket inflammationer längre.

Så här äter/tänker du

Börja med att plocka bort alla de vanliga kolhydratskällorna som pasta, ris, bröd och socker. Ta även bort allt som är spannmål, dvs vete, havre, råg, korn, majs med flera.
Försök att välja så rena livsmedel som möjligt, dvs så lite halv- och helfabrikat som möjligt. Dessa innehåller nämligen ofta tillsatt socker eller olika typer av stärkelse.
Välj bara fullfeta produkter, dvs 40% grädde, äkta smör, 34% crème fraiche och så vidare. Undvik alla lightprodukter och margarin.

Börja lugnt och ät som vanligt minus det som står ovan. Sikta in dig på att alla livsmedel du äter skall hålla sig inom max 5 g kolhydrater/ 100 g. Det vill säga att maximalt 5% skall vara kolhydrater. Håll koll på innehållsförteckningar när du köper mat i affären. Finns det inte någon innehållsförteckning att gå efter så kan du knappa in livsmedel på www.kostbevakningen.se och få fram hur mycket kolhydrater det innehåller.

Läs på om LCHF

Kunskap är A och O tycker jag. Läs på mycket om LCHF och lär dig mer om hur det fungerar och hur du skall äta. Ju mer information du skaffar dig desto lättare är det att motivera dig själv till varför du skall äta LCHF och det blir även lättare att förstå vad som händer i kroppen.

Hos Kostdoktorn hittar du mängder av information, botanisera mycket där.

LCHF på Facebook

På Facebook finns det massor av bra grupper som handlar om LCHF. Här hittar du några av de största: