Perfekt kaffe på LCHF vis

Perfekt kaffe på LCHF vis
Perfekt kaffe på LCHF vis

Kolhydrater i kaffet? Om det låter som en gåta kan det vara så att du helt enkelt dricker svart kaffe som det är. Utan mjölk och socker är kaffet inget som ställer till det för din LCHF-kosthållning.

För många är det dock mycket vanligt att längta lite extra efter den där latten på eftermiddagen. Eller varför inte en härligt skummig kaffedrink med grädde och choklad på toppen? Kaffe är mycket mer än morgonkaffet och eftermiddagsfika och så kan det förbli även då du håller dig till LCHF.

Kaffe utan mjölk, går det?

För det första kan det vara klokt att se över hur du lagar ditt kaffe. Det är ganska stor skillnad mellan kaffet från en perkolator och det som du får med näskaffepulver direkt i koppen. Perkolatorkaffe smakar mycket mer. Därmed inte sagt att du kommer att sluta längta efter mjölksmak för att du börjar fokusera på kaffearomerna.

Enligt Arla är mjölken inte en viktig källa till kolhydrater men visst finns sockret där i form av laktos som också kallas för mjölksocker. Det är bäst att helt undvika mjölken för att inte komma upp i för många kolhydrater på grund av kaffet.

Om du byter mjölken mot mandelmjölk kommer du ner från 10 gram kolhydrater per 2 dl mjölk till 2 gram. Kokosmjölk har mer kolhydrater men kan också vara ett alternativ om du bara måste få den där mjölkfärgen och smaken på kaffet.

Kaffe med smör kan också vara en lösning

Perfekt kaffe på LCHF vis
Perfekt kaffe på LCHF vis – Kaffe med smör (fettkaffe)

Det kan låta som en skämt för den oinvigde men smör i kaffet är absolut ett alternativ som kan rimma väl med din LCHF-diet. Smör i kaffet ger en gräddig smak. Bulletproof kaffe med smör och MCT-olja är inte farligt. Fett i kaffet kan smaka mycket gott och ge dig mer energi på morgonen. Om du vill gå ner i vikt är det dock tveksamt om fettkaffe är den bästa lösningen för dig.

Vissa menar att en skvätt mjölk i kaffet kan vara bättre än en stor klick smör i det. En minimal skvätt mjölk kommer inte att bryta din LCHF-kost. Särskilt inte om det bara är en gång per dag.

Då kaffet ska vara sött

En större bov i dramat kaffe och LCHF är sötningen. För dig som inte kan dricka osötat kaffe finns det vägar att gå. Du kan till och med göra Dalgona-kaffe utan socker och mejeriprodukter! Ett sötningsmedel som kan fungera är erytritol. Stevia är ett annat alternativ.

Xylitol är inte lika bra som stevia och erytritol men kan också ge den söta smaken som du måste ha i ditt kaffe. Om du vill hålla stabilt blodsocker bör du undvika naturliga sötningsmedel som lönnsirap, kokossocker och honung. För dig som är van vid mycket sött kaffe kan det ta lite tid att vänja sig vid kaffe på LCHF-vis.

Om det är svårt kan du ta babysteg. Dra ner på sockerinnehållet och byt det vita sockret mot bättre val för vikt och blodsocker som t ex Sukrin som är en sockeralkohol. Ta det hela steg för steg på vägen mot det perfekta kaffet på LCHF-vis!

(Inlägget är gjort av en skribent)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *