Rotfrukter och LCHF – Får jag äta eller inte?

  Publicerad den   av   Inga kommentarer

rotfrukter-lchf

En fråga som ofta dyker upp på olika forum är just frågan; Får jag äta rotfrukter om jag äter LCHF?

Det enkla och snabba svaret är: Ja, det får du… MEN…

Det lite knepigare svaret är fortsättningen på det enkla svaret, nämligen det där MEN:et.

”Gamla skolan”

I den gamla skolan så har man alltid sagt att ovanjordgrönsaker är ok att äta och allt som växer under jord skall man undvika. Den tumregeln fungerar ju bra än idag, men då går man miste om ganska mycket nyttigheter som finns i rotfrukter.

När man börjar med LCHF så tycker jag ändå att det är en väldigt bra grundregel att efterfölja då det hjälper en att hantera kolhydraterna på en balanserad nivå om man undviker rotfrukter.

”Nya skolan”

De råd och rön som finns idag har utvecklats lite från när man satte LCHF på dietkartan. Man ser lite annorlunda på rotfrukter baserat mer på vinningar och det totala dagliga intaget.

Idag pratar man mycket mer om helhet och nyttigt.

Om vi tar helheten till att börja med, så handlar det om vad som får plats i hela dagens kolhydratsintag. Detta baseras lite på huruvida du äter strikt, normal eller liberal kost.

När det gäller nyttigheter…

… Morötter innehåller karoten som är en stor källa till vitamin-A. Man får ett bättre mörkerseende av det.
… Alla rotfrukter är fiberrika.
… Många rotfrukter innehåller mycket vitamin-C.
… Svartrot och jordärtskocka är järnrika.
… Det finns hyaluronsyra i rotfrukter som också gynnar kollagenupptag.

Dessutom så är rotfrukter tåliga vilket gör att man kan minska ner svinnet och de är ofta en väldigt billig säsongsgrönsak.
Många anser dessutom att det är klimatsmart med rotfrukter, då de inte påverkar miljön nämnvärt med tanke på att de odlas på friland.

Om man vill äta rotfrukter är det bra om man köper ekologiska varianter i mån av ekonomi och tillgång.

Att tänka på

Om du äter LCHF för viktnedgång, då kan det vara bra att undvika de rotfrukter som är i den högre skalan, dvs runt 10 g/100 g. Det är alltid ditt dagliga intag som styr mängden av rotfrukter du kan äta. Äter du t ex strikt, då finns det sällan plats för några rotfrukter alls, medans om du äter liberalt så kan det finnas plats för en hel del.

Det blir snabbt ganska mycket kolhydrater, så var uppmärksam på hur mycket rotfrukter du äter.

Kolhydratstabell rotfrukter

Nedan ser du en tabell över de rotfrukter som är vanligast här i Norden. De är sorterade efter mängden kolhydrater, i stigande ordning. Siffrorna är hämtade från Livsmedelsverket.

RotfruktKolhydrater (per 100 g)
Rädisor2,20
Rättika2,50
Rotselleri (kokt)2,70
Kålrabbi4,40
Rotselleri (rå)4,40
Kålrot (kokt)5,00
Majrova6,00
Kålrot (rå)6,10
Morot6,60
Rödbetor9,80
Persiljerot10,70
Palsternacka12,60
Jordärtskocka12,90
Svartrot14,20
Färskpotatis (kokt)14,80
Sötpotatis17,00
Potatis (kokt)17,50
Kategorier: Listor

Författare: LCHF-arkivet

Grundare av LCHF-arkivet.
Brandman och före detta kock.
Gift och pappa till två barn.
Äter LCHF för att hålla min IBS i schack.

Kommentarer

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *