Sesammjöl

Sesammjöl är ett perfekt komplement till vanligt vetemjöl inom LCHF. Om du gillar att baka men vill undvika kolhydrater i möjligaste mån är sesammjöl ett utmärkt alternativ. En annan fördel med sesammjöl är att det är glutenfritt, vilket är optimalt för allergiker och glutenkänsliga.

Likt annan vanlig mjöl är sesammjölet vitt och finmalet. Det innehåller dessutom rikligt med protein och fibrer. Många upplever att det faktiskt mättar bättre än exempelvis vetemjöl. Därutöver får du betydligt mer fett än i vanligt mjöl – än en gång perfekt för LCHF.

Sesamjöl
Sesammjöl
ANNONS

Eftersom sesammjöl har en naturlig sötma med en något nötaktig smak, passar det riktigt bra för att baka sötsaker såsom kakor och bakelser. Du behöver dock inte vara rädd för att baka LCHF-bröd med sesammjöl – det går också alldeles utmärkt!

Alternativ till Sesammjöl

Har du inte sesammjöl så finns det andra mjölsorter du kan använda. Dock måste du med stor sannolikhet räkna om mängden då olika mjölsorter inte har samma egenskaper. Här hittar du en omvandlingstabell.

Näringsinnehåll per 100 g

Energi 1697 kJ / 405 kcal
Fett 19 g
Kolhydrater 6 g
Protein 46 g
Kostfiber 15 g

Sesammjöl
Sesammjöl
ANNONS

Köp sesammjöl

Sesammjöl finns att köpa i en del välsorterade butiker, men jag skulle tro att det är absolut lättast att hitta sesammjöl online. Nedan så listar jag sesammjöl som finns att köpa online och de bästa priserna just nu.

sukrin sesammjol Sesammjöl

Sukrin Sesammjöl

Varumärke: Funksjonell Mat
Mängd: 250 g
Ekologiskt: Nej

Recept med sesammjöl

Här finns lite tips på recept som innehåller sesammjöl.