Tamarisoja

ANNONS

(Inlägget innehåller annonslänkar till olika webbutiker. Det innebär att varje köp som görs via någon av länkarna genererar en provision till LCHF-arkivet. Detta kostar inte dig något extra.)

Tamarisoja är en japansk soja som i mitt tycke är en otroligt god soja.

Den ger massor av mild sälta och umami, vilket höjer smaken på väldigt mycket i din matlagning.

Tamarisojan är fermenterad och därmed helt naturligt glutenfri.

Nedan hittar du bästa priset på flera olika märken. Hoppas att du hittar något du tycker om.

Tamarisoja

Äkta tamarisoja

Tillverkare: Urtekram
Mängd: 250 ml
Pris (ca.): 52:-


En ekologisk tamarisoja från Urtekram.


Tamarisoja

Tamarisojasås

Tillverkare: Biofood
Mängd: 250 ml
Pris (ca.): 59:-


En ekologisk tamarisoja från Biofood.


Tamarisoja

Tamari

Tillverkare: Renée Voltaire
Mängd: 250/500 ml
Pris (ca.): 59/100:-


En ekologisk tamarisoja från Renée Voltaire som finns i två storlekar.

Priser för 250 ml

Priser för 500 ml


Tamarisoja

Yaemon tamarisojasås

Tillverkare: Clearspring
Mängd: 1000 ml
Pris (ca.): 285:-


En riktigt fin tamarisojasås som även den är ekologisk. Vill du ha en liten mer exklusiv soja så är denna något att testa.


Tamarisoja

Biogan Tamari

Tillverkare: Biogan
Mängd: 250 ml
Pris (ca.): 53:-


En ekologisk tamarisoja från Biogan.

Tamarisoja

Äkta japansk tamari

Tillverkare: Kung Markatta
Mängd: 145 ml
Pris (ca.): 60:-


Kung Markattas egna tamarisoja.


Recept som innehåller tamarisoja

Tunna revbensspjäll i ugn
Tunna revbensspjäll i ugn
Kinesisk biff- och grönsaksgryta
Kinesisk biff- och grönsaksgryta
Tamarimandlar
Tamarimandlar
Het limekyckling
Het limekyckling

Vad är tamarisoja?

En tamarisoja framställs vanligtvis enligt den gamla japanska traditionen och lagras sedan i många, många månader. Då får man fram den rätta smaken av umami. En soja kan smaka olika beroende på hur den har framställts och i vilket fat den har lagrats i. Sojan kan till exempel lagras i cederträfat.

Sojan är naturligt rik på aminosyror och innehåller vanligtvis inga onödiga tillsatser. Den är framställd av sojabönor och många varumärken använder ekologiska sojabönor.

Något som är riktigt bra med tamarisoja är att den är naturligt glutenfri. Därmed kan alla glutenintoleranta använda den här sojan för att få till extra god smak i maten. Hur kan sojan då vara glutenfri? Jo, det beror på att den är fermenterad.

Det finns olika sorters tamarisoja och om du inte tycker om den ena så kan du helt klart testa en annan variant. Det finns både mörkare, mildare och mer väldoftande sojor, liksom ljusare varianter.

Innehåller tamarisoja kolhydrater?

En äkta japansk sojasås såsom tamari innehåller oftast runt 8-10 gram kolhydrater per 100 gram soja. Det må låta mycket, men tänk på att du oftast bara använder en liten skvätt olja. Det blir alltså otroligt få kolhydrater från flaskan som hamnar på din tallrik. I många recept använder man inte mer än en matsked soja i hela maträtten.

Om du äter mycket strikt LCHF kan du givetvis räkna med kolhydraterna även från sojan, men annars behöver du inte oroa dig. Jag tycker snarare att det här är en ypperlig produkt att använda som smakförhöjare både i svensk och asiatisk matlagning.

Hur använder jag tamarisoja?

Tamarisoja är en riktigt bra soja för dig som vill få till lite umami i din maträtt. Då förhöjs nämligen alla andra smaker och maten blir riktigt god. Soja innehåller även en mild sälta vilket även det bidrar till att öka matens smak.

Du kan använda tamarisoja på många olika sätt i köket. Det är bara att testa dig fram och se vad du tycker om. Jag kan bland annat rekommendera dig att använda sojan i dressingar och dippsåser samt till fisk och skaldjur. Tack vare sältan och den djupa smaken så är det en perfekt soja för dig som vill dippa till exempel grönsaker eller sushi.

Innehåller sojan socker?

Nej, tamarisoja som framställs på ett klassiskt japanskt vis innehåller inte något socker. Det som oftast ingår i ingredienslistan är istället vatten, sojabönor och salt. Dessa ingredienser utgör helt enkelt själva grunden i de flesta sojor.

Det enda du behöver tänka på är att sojan kan vara salt och att den innehåller salt. Speciellt om det är något du bör undvika i din kost. Socker behöver du dock inte oroa dig för, vilket är perfekt för dig som äter LCHF.

Var köper jag tamarisoja?

Du kan köpa här på min hemsida där jag rekommenderar och visar dig de bästa produkterna. Jag har nämligen samlat ihop ett stort antal varumärken, både med vanlig soja och ekologisk soja. På så vis blir det extra enkelt för dig att kika igen det stora utbudet och jämföra både ingredienser och priser. Bästa pris hittar du genom att kika på vad oljan kostar per 100 gram.

Vad är skillnaden på tamarisoja och klassisk sojasås?

Tamari är en sorts sojasås, men det finns även en klassisk sojasås som bara kallas för just ”sojasås”. Men vad är egentligen skillnaden mellan dessa två varianter?

Generellt kan man säga att tamari inte är gjort på vete och därmed är glutenfritt, medan sojasås är gjort på vete. Det kan dock finnas vissa undantag, så se till att läsa på tamariflaskan om du är glutenintolerant. Båda sojasåserna är dock gjorda på biprodukter av fermenterade sojabönor. I klassisk sojasås tillsätter man helt enkelt rostat vete när man fermenterar sojabönorna för att även vete ska få ge smak till såsen.

Är tamarisoja LCHF?

Jag tycker absolut att den här sojan ska vara en stapelvara i allas kök, även de som lagar LCHF. Sojan innehåller som sagt en liten mängd kolhydrater, men eftersom man använder så pass lite sås i matlagningen så är det inget du behöver bekymra dig för.

Sojan är ett ypperligt sätt att smaksätta din mat på. Och kom ihåg, ju godare din mat är, desto större är sannolikheten att du vill och orkar fortsätta med din hälsosamma kost.

Sojan må inte vara LCHF om man har 5 gram kolhydrater per 100 gram livsmedel som gräns, men det är alltså inget du behöver följa när det gäller kryddor och annan smaksättning som används i små mängder.