Våga göra slut med vågen!

Jag vet inte hur många gånger jag har suttit på Facebook i de olika grupper som jag är med i som handlar om LCHF och sett hur man är helt fanatiskt fokuserad på vad vågen visar för siffra.

Många gånger så vill jag bara skrika rakt ut: SKIT I VAD VÅGEN VISAR!

Nu är kanske inte det speciellt konstruktivt, men jag vill påstå att det ligger otroligt mycket i just den tanken som du som har viktmani kan ta åt dig av. Jag skall försöka att förklara mitt tankesätt och sedan får du själv bilda dig en uppfattning om det låter vettigt eller inte.

Muskler väger mer än fett

Fett vs muskler
Skillnaden mellan fett och muskler gällande volym

Hur många gånger har man inte hört det uttalandet?

Nu är ju det inte sant, för 1 kg muskler väger lika mycket som 1 kg fett. Däremot väger 1 liter muskler mer än 1 liter fett.

Det är densiteten i massan som avgör hur mycket samma volym av ett material väger. Tänk på bomull kontra bly. En papperskasse full med bomull kan du utan bekymmer lyfta, men fyller du kassen med blykulor, då kommer du troligtvis inte kunna lyfta den utan att kassen går sönder.

Just detta faktum är viktigt att tänka på om du dessutom börjar träna samtidigt som du börjar äta LCHF. Då kommer din kropp börja bygga muskler och samtidigt som du kanske tappar fettmassa kommer du att lägga på dig muskelmassa. Det i sig kan leda till att siffran på vågen faktiskt inte förändras speciellt mycket.

Gör måttbandet till din nya vän

Måttband
Köp ett måttband och mät dig istället för att väga dig.

Skaffa dig ett måttband när du skall börja med LCHF. Ta lite olika kroppsmått och skriv ner på ett papper någonstans.
När det sen har gått någon månad, helst tre månader, då tar du fram den där lappen och tar nya mått.

Dock är det otroligt viktigt att du inte låter måttbandet ta över din dåliga relation som du hade med vågen. Det handlar om att bryta ett mönster här och nu. Du behöver verkligen inte mäta dig dagligen, så snabbt händer det inte saker med kroppen. Ha lite TÅLAMOD!

Tips på mått:

Så här mäter du dina kroppsmått
Så här mäter du dina kroppsmått
  • Hals: Mät runt halsen på bredaste stället.
  • Biceps: Mät på mitten runt din överarm (runt biceps).
  • Bröst: Mät runt bröstkorgen, mitt på bröstet, på den bredaste punkten (över bröstvårtorna brukar vara bra).
  • Mage: Mät runt magen, just ovanför naveln.
  • Höfter: Mät runt höfterna på det bredaste stället.
  • Lår/bak: Mät Dina lår i höjd med ljumsken.
  • Vader: Mät på det bredaste stället på dina vader.

Stress påverkar din viktnedgång negativt

Stress kan göra att din kropp utsöndrar högre mängder av insulin, vilket i sig är fettlagrande. Din förbränning minskar dessutom.
Om du väger dig dagligen, eller går och funderar mycket på vad vågen skall visa för siffra nästa gång du ställer dig på vågen så har du nog en ganska så stressad relation till vågen. Jag har läst om många som kan väga sig på kvällen när de går och lägger sig för att sedan väga sig direkt på morgonen efter för att se om det har hänt något under de 6-12 timmar man sovit.
Om vågen då skulle visa något hekto upp i vikt så rasar halva världen samman och man sätter igång att börja fundera på om man skall starta en äggfasta eller äta lite striktare eller något annat desperat.
Helt ärligt, låter det sunt?

Nä, att ha en osund relation till sin våg, det gör att man lätt blir stressad och man lägger fokus på helt fel saker.

Helkroppsbilder

Bilder från Google
Bilder från Google

Var inte rädd för att ta fram kameran och knäppa lite bilder på dig. Helst av allt helkroppsbilder som är både med kläder och avklädda. En bild säger mer än tusen ord, eller tusen gram kanske. Så, ta fram kameran och knäpp lite bilder innan du börjar ändra din kost. Har du redan satt igång, knäpp bilder nu då så att du iaf har lite att jämföra med.

Anledningen till att du bör ta lite före och efterbilder ser du i detta kollaget. Där ser man tydligt att samtliga har blivit smalare, men de väger faktiskt lika mycket eller mer än när de började ändra sin kropp.

Lite enkla tips på vägen

  1. Innan du börjar med LCHF tar du vikt och mått enligt tabellen ovan. Skriv upp dessa någonstans så att du har dem tillgängliga igen när det är dags för en ny vägning och mätning.
  2. Ta helkroppsbilder med en kamera. Både med kläder och utan kläder (underkläder är givetvis ok).
  3. Ta ur batterierna ur vågen, alternativt be din sambo/familj att gömma vågen så du kan sluta tänka på den.
  4. Bestäm dig för att du skall väga dig om en månad igen, inte innan dess och lova dig själv att hålla det.
  5. När det har gått en månad, väg dig och mät dig igen. Ta gärna nya helkroppsbilder och jämför dem sedan.
Kategorier: Allmänt

Inga kommentarer än, skriv den första!

Kommentera

För din vetskap: Använd en god ton i kommentarerna. Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer om de anses stötande eller elaka.

Din e-postadress kommer inte att visas. Fält markerade med * måste anges.

*
*